Turvallisuus

Turvallisuus on äärimmäisen tärkeä seikka, kun puhutaan autourheilusta, jossa vauhti saattaa kasvaa jopa 300 kilometriin tunnissa. Kilpailun huumassa on tärkeää, ettei keskittyminen ole pelkästään turvallisuusasioissa, vaan ne tulisi olla kuskin alitajunnassa. Tämän lisäksi kuskin tulisi pystyä luottamaan turvajärjestelyihin sekä radan turvallisuuteen. Kun kuski hoitaa oman osuutensa ja kilpailualueen turvatoimet on hoidettu kunnialla loppuun, ovat asiat jo hyvällä mallilla. Tutustu autourheilun turvajärjestelyihin ja varmista, että kaikki seikat ovat kunnossa myös harrastamassasi lajissa. 

 

Turvallisuus autourheilussa

Autourheilu on nykyaikana paljon turvallisempaa kuin 1800- ja 1900-luvulla. Autot ja teknologia ovat kehittyneet valtavasti ja onnettomuuksia ei tapahdu enää niin paljon esimerkiksi teknisistä vioista johtuen. Aikaisemmin esimerkiksi jarrut saattoivat pettää tai autot syttyä tuleen kohtalokkain seurauksin. Nykyajan autot ovat huippuunsa kehitettyjä ja turvallisia ja myös kilpailujärjestelyihin on kiinnitetty paljon huomiota. Ensimmäisissä autourheilukilpailuissa ei ollut tarjolla hidasteita ratojen reunoilla, tai ne oli sijoitettu vain tiettyihin paikkoihin. Pahimmassa tapauksessa ulos ajava henkilö ei osunut taktisesti sijoitettuun heinäpaaliin tai vastaavaan pehmikkeeseen. 

Aikaisemmin kisoja käytiin paljon myös muun liikenteen seassa, esimerkkinä ralli. Toki rallin alkuaikoina ei kiinnitetty niin paljon huomioita vauhtiin, vaan tavoitteena oli päästä maaliin kohtuullisessa ajassa. Autojen kehityksen myötä kisat kuitenkin jouduttiin siirtämään suljetuille alueille, koska nopeuksien kasvaessa kisoista aiheutui paljon vaaratilanteita muille liikenteessä liikkuville. turvallisuus

Autojen turvallisuuden kehittymisen lisäksi myös ratajärjestelyihin on panostettu. Entisten heinäpaalien sijaan on kehitetty laadukkaampia ja ennen kaikkea turvallisempia suojauksia ratojen reunoille. Ratojen reunoille on jätetty tilaa radan ja katsomon väliin ja materiaalina käytetään muun muassa hiekkaa ja pehmikkeenä autonrenkaita. 

Toki kaikkia riskejä ei pystytä poissulkemaan, onhan kyseessä kuitenkin kilpailulajeja, joissa voitonhalu sekä taisteluhenki nostavat päätään ja välillä tehdään jopa hiukan likaisiakin liikkeitä voitto mielessä. Liian likaisia liikkeitä kuitenkin pyritään ehkäisemään erilaisilla säännöillä sekä rangaistuksilla esimerkiksi aikasakkojen ja pistemenetyksien myötä. Totuus on kuitenkin se, että vauhdikkaassa menossa onnettomuuksia sattuu eikä niiltä yleensä voida täysin välttyä. Tärkeintä on kuitenkin pyrkiä minimoimaan niiden mahdollisuus sekä mahdollisten onnettomuuksien vahingot. 

 

Turvallisuus – autojen varustelu

Autourheilussa tärkeässä roolissa on turvalliset radat sekä suojaukset esimerkiksi erilaisten pehmusteiden muodossa. Vielä tärkeämpiä ovat autosta löytyvät suojaukset. Alta löytyy usean kohdan lista, jonka myötä autourheilussa käytettävistä autoista saadaan astetta turvallisempia niillä ajaville kuskeille. 

 

1. Autot on vahvistushitsattu

Vahvistushitsauksilla autojen ovista sekä ikkunoista on tehty vahvempia, ja esimerkiksi ovet eivät niin helposti irtoa törmäyksien seurauksena. Näin suojellaan kuskia isommilta vahingoilta.

2. Autoissa on tukevat turvakaaret

Tämä tarkoittaa sitä, että perinteisen, tavallisista käyttöautoista löytyvien suojakaarien lisäksi autourheilussa käytettävien autojen suojakaarien on vahvistettu ja niitä on lisätty tavallisen määrän lisäksi. Suojakaaret ovat kuskin turvana, jos auto kääntyy katolleen tai törmää seinään tai toiseen autoon. 

3. Kuppipenkit ja turvavyöt

Tavallisten henkilöauton penkkien sijaan autourheilussa käytetään lajiin soveltuvia penkkejä. Näillä kuski pysyy paremmin paikallaan ja esimerkiksi niska on tuettu, jolloin törmäyksen seurauksena pää ei pääse retkahtamaan yhtä pahasti. Autoissa on tietenkin myös turvavyöt, jotka ovat perinteisten sijaan turvallisemmat sekä tukevammat. 

4. Kuljettajille annetaan ajoasut ja kypärät

Yksi tärkeä seikka turvallisuutta suunnitellessa on oikeanlainen varustus. Jos onnettomuus sattuu, suojaa oikeanlainen varustus kuljettajaa merkittävästi verrattuna tilanteeseen, jossa oikeanlaista ajoasua ei käytetä. Ajoajo suojaa ihoa esimerkiksi palovammoilta sekä tilanteessa, jossa henkilö lentää autosta ulos. Kypärä on myös elintärkeä suojaväline, sillä päähän kohdistuvat iskut ovat aina vaarallisimpia. 

5. Kaluston mukana on sammuttimet

Jos onnettomuus yllättää ja auto syttyy tuleen, on sammutin hyvä olla lähellä nopeita sammutustöitä varten. 

6. Autoissa on liikennevakuutus ja lisävakuutus

Kuljettajia kuten myös välineitä suojaavat vakuutukset. Nämä tulee hoitaa ehdottomasti kuntoon kuskien kohdalla, mutta korvaavat toki myös mahdollisia ajovälineisiin tulleita vaurioita, ainakin joiltakin osin. 

7. Kilpailualueella on saatavilla vähintään 2 ensiapuyksikköä, isoimmissa kisoissa enemmänkin

Autourheilu on vauhdikas laji eikä onnettomuuksilta pystytä aina täysin suojautumaan. Tämän takia on tärkeää, että kisojen yhteydessä rata-alueen välittömästä läheisyydestä löytyy ensiapuyksikkö, joka pahan tilanteen sattuessa on välittömästi valmiina auttamaan. 

 

Kun turvallisuusasiat ovat kunnossa, voi katseen kääntää kilpailuihin.